Advertisement

Responsive Advertisement

KELI GORENG BERLADO BY KHAIRULAMING

 Assalamualaikum dan salam sejahtera 



KELI GORENG BERLADO BY KHAIRULAMING Ramadhan kedua , tak tahu nak masak apa ?? Ok untuk korang yang minat ikan keli hari ini KhairulAming kongsi,satu resepi iaitu "Keli Goreng Berlado" . Bahan dan resepinya sangat mudah. 


RESEPI ,RESEPI KHAIRULAMING, KELI GORENG BERLADO , KELI GORENG BERLADO KHAIRULAMING , RESEPI IKAN KELI , RESEPI BERBUKA PUASA , MENU IKAN KELI GORENG BERLADO , KELI BERLADO



Bahan-bahan keli goreng berlado 

-ikan keli

-tepung gandum 

-garam

-serbuk kunyit

-3 sudu besar tepung beras 

-3 ulas bawang merah 

-3 ulas bawang putih 

-8 biji cili merah besar 

-5 biji cili padi merah 

-1 biiji tomato 

-1 sudu besar gula

-sedikit ajinamoto

-1 sudu besar sos tiram 

-3 helai daun limau purut 

-sedikit perahan air limau 



Cara penyediaan Keli goreng berlado resepi KhairulAming


1 .Tips untuk elakkan ikan keli meletup ketika digoreng lumurkan ikan dengan tepung gandum, cuci sekali lagi dan letakkan gula dan garam, nak bagi ekstra rangup masukkan tepung beras


2. Kisarkan 3 ulas bawang merah, 3 ulas bawang putih .


3. Kisarkan 8 biji cili besar, 5 biji cili merah dan

1 biji tomato


4. Tumis semua bahan yang sudah dikisar, goreng sehingga naik bau . Masukkan satu sudu besar gula, sedikit ajinamoto,, garam secukup rasa, satu sudu besar sos tiram masukkan 2 3. Helai daun limau purut . Gaul hingga rata  dan masukkan ikan keli yang telah digoreng . 


5. Siap untuk dihidangkan , jangan lupa letakkan sedikit perahan air limau nipis .


 

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. menu kegemaran ramai tapi ramai takut masak sebab letup2 hehe

    BalasPadam
  2. Ok kita x makan ikan keli.. Kita ganti ngan ikan lain la hehhe

    BalasPadam
  3. Hihihi...baru jer lepas tengok Instagram Khairulaming masak ikan keli. Memang terliur... Tapi kalau saya nak try pun, saya ambil ikan bawal… takut lah ikan keli, meletops!

    BalasPadam
  4. nina tak makan keli.. huhu

    BalasPadam
  5. Kita tak makan keli tapi masak macam ni memang sedap.

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan