"MOKTAN ASAM BOI TANPA BIJI" BARULAH RANCAK NAK MAKAN

 

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 


"MOKTAN ASAM BOI TANPA BIJI" BARULAH RANCAK NAK MAKAN Sekarang ni buah kayu. Di dusun , di tepi-tepi jalan banyak yang terjual . Ia buah kayu ni kategori buah-buahan tempatan seperti buah manggis, rambutan, cempedak, durian dan banyak lagi laa . Selalu kalau nak makan buah manggis dan rambutan ni jarang nak dibeli . Memang dusun kat kampung banyak pokok . Hasil pokok yang berbuah lebat tu boleh makan . Petang kelmarin mak saudara CCL hulurkan satu beg plastik buah rambutan . Kalau kat utaqa ni buah rambutan dipanggil "Moktan". Nak tahu apa yang terjadi pada buah rambutan tu ?


RESEPI, RAMBUTAN ASAM BOI, MOKTAN ASAM BOI, BUAH RAMBUTAN, BUAH MOKTAN, CARA PANTAS BUANG BIJI RAMBUTAN, TIPS BUANG BIJI RAMBUTAN


Memang habit CCL dari dulu suka kupaskan kulit buah rambutan masukkan dalam tupperware dan simpan dalam peti sejuk , biar sejuk lagi sedap lagi fresh nak makan . Tapi pagi tadi terlebih rajin pulak . CCL asingkan biji rambutan dan isi, taburkan serbuk asam boi dan letak lah dua atau tiga biji cabai ke dalam isi rambutan . Gaul-gaul sama rata . Memang sedap dimakan . Kecur air liur . 


Mudah ke nak asingkan biji rambutan tu ?

Ya sangat-sangat mudah . Biji rambutan tu tak ada keras sangat . Lepas korang kupas dia punya kulit, korang boleh belahkan rambutan kepada dua bahagian then just cungkil je biji tu dengan pisau . Memang mudah ditanggalkan . 

Lepas ni , korang boleh cuba 



Catat Ulasan

14 Ulasan

  1. Sedap tu, nak moktan hat lekang :)

    BalasPadam
  2. Dah siap, sedap dimakan
    nak buatnye leceh

    BalasPadam
  3. Ye..LeYa pun selalu je buat macam tu. Lebih mudah nak makan tanpa biji

    BalasPadam
  4. Uiii.. Lain macam cara makannya..

    BalasPadam
  5. rare ni. tak pernah olah buah rambutan. makan begitu saja or at least disejukkan

    BalasPadam
  6. weh sedapnyaaaa kenapa lah baru tahu resepi ni harini. Haritu rambutan banyak orang bagi x tau nak buat apa.. rosak cam gitu je semua hmm T_T

    BalasPadam
  7. Wahh lain macam dia punya style makan rambutan. Sedap juga macam ni. Senang nak makan

    BalasPadam
  8. wahh dh kecur liur wak nih,.. huhuhu

    BalasPadam
  9. Teringat pulak kat arwah opah saya. Dia pun suka kupas rambutan siap-siap, buang biji, simpan dalam fridge. Senang nak makan. :)

    BalasPadam
  10. Biasa saya makan jambu je kalau letak asam boi. Kreatif ni.

    BalasPadam
  11. x kisah laa masam ke manis tp kalau dah buangkan biji mmg mkn lajuuu je😆😆😆

    BalasPadam
  12. dulu memang selalu kopek kulit lepastu simpan dalam fridge. Makan sejuk2 memang sedap sangat

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan