Limau Nipis Atau Limau Kasturi ??

Assalamualaikum dan salam sejahtera 

Perbezaan limau nipis dan limau kasturi, limau nipis, limau kasturi,  colek limau kasturi

Limau Nipis Atau Limau Kasturi ?? Sebut saja pasal limau ni mesti hangpa tau ada banyak jenis limau. Tapi hangpa boleh bezakan tak mana satu limau nipis dan mana satu limau kasturi ? Macam CCL dulu kalau nak pergi petik buah dari pokok atau beli terus di pasaraya mesti tersalah beli . Sekali pandang nampak sama .tapi kalau nak tau limau kasutri ni warna dia lebih pekat berbanding limau nipis . 

Perbezaan limau nipis dan limau kasturi, limau nipis, limau kasturi,  colek limau kasturi

Perbezaan limau nipis dan limau kasturi, limau nipis, limau kasturi,  colek limau kasturi

Bila hangpa belah limau tu pun dah dapat beza . Limau nipis cerah dan jenis sedangkan limau kasturi pula kekuningan . Satu lagi kalau dibandingkan isi air dalam tu, limau kasturi lagi banyak air berbanding limau nipis . 

Kedua-dua limau ni memang rasa masam tapi kalau betul-betul rasa memang rasa dia sedikit berbeza . Limau kasturi ni rasa dia masam berbanding limau nipis . Sebab tu la limau kasturi ni kalau hangpa perasan selalu kita campurkan dalam aneka sambal belacan .  Limau nipis ni pula selalu kita perah dan campurkan untuk hilang bau hanyir ikan , ayam mahupun hanyir dalam masakan takpun ketika mencuci . 

Jadi macam mana ? Dah kenal kan mana satu limau nipis , mana satu limau kasturi . Jangan tersalah beli lagi .



Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. Dua-dua limau ni mmg banyak kegunaan untuk dapur Suriaamanda...hehehe...

    BalasPadam
  2. Limau kasturi kecik banding dgn limau nipis. Limau nipis lagi wangi bau dia and tekstur dia keras sikit compared to limau kasturi, maybe sbb limau kasturi lebih byk air dia. Kan?

    BalasPadam
  3. air limau ais yg segar tuh., hehe

    BalasPadam
  4. Limau nipis mahal sikit dari limau kasturi...

    BalasPadam
  5. Saya baru tau bedanya kalau di belah 😅. Krn memang warna dalamnya beda. Tapin2-2 nya suka saya buat utk sambal. Wangi dan segar jadinya

    BalasPadam
  6. Baca entri ni tetiba buat akak terliur nak makan limau potong letak asam boi tu 🤤

    BalasPadam
  7. masih ramai yg keliru.. tp dua-dua tu ada kegunaan trsendiri

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan