SETIA ITU PERBUATAN ATAU PERASAAN ?




Setia,tips perhubungan,tips kesetiaan,kesetiaan siti sarah,lirik lagu kesetiaan,setia elizabath tan dan faizal tahir,lirik lagu setia hez hazmi,hati berbolak balik,kenapa hati berbolak balik,tips rumah tangga,cinta dan iman,tentang kesetiaan,maksud setia



Setia itu adalah perbuatan dan perasaan.

Setia itu akan ada bila kita terima baik buruk seseorang itu tanpa bandingkan dengan yang lain.Setia itu bukan bermakna setia dalam ungkapan 'sayang' sahaja,tapi setia itu bila kita sanggup berubah demi yang kita sayang.setia dalam baiki keadaan diri.Dari dulu perangai cepat marah tapi diubah kepada lebih penyabar.Konsep setia ini luas.persefahaman dan saling mempercayai juga penting dalam suatu hubungan itu.

Kita setia dalam berkata hal yang sama tapi adakah semua rasa itu akan kekal seperti kali pertama diungkapkan hal yang sama itu.??
kalau hati dan rasa itu masih sama,maka setia itu akan kekal.Mungkin akan tetap sama tapi akan ada satu masa itu,sudah tidak ada rasa seperti kali pertama diungkapkan.

Sebab manusia ini,hatinya bersifat berbolak balik.

Firman Allah swt :
“Dan Kami bolak-balikkan hati mereka dan penglihatan mereka.”(QS Al-An’am: 110)

YAA MUQALLIBAL QULUUB,TSABBIT QALBII'ALAA DIINIKA WA'ALAA THOO'ATHIK.
Artinya;wahai yang membolak balik-balikkan hati,tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu dan di atas ketaatan kepada-Mu

  
Hati berbolak balik ini bukan limited kepada perasaan cinta atau iman sahaja malah dalam kehidupan kita seharian pun ada berlaku. Apa perlu kau lakukan,fix your heart and everthing ok..Rasa juga kadang berbolak balik.Bila ada sesuatu yang kita tahu ditambah dengan perasa yang lain.Maka,adakah itu ujian atau permainan syaitan,Al haq yang jitu kita lupa,yang syaitan kita pegang dan mainkan segala.

Dan terpulang kepada kita bagaimana nak menghadapi situasi dan menilai sejauh mana kita kenal dan percayakan  seseorang itu.sejauh mana kita sayangkan seseorang itu.Even ditambah perasa dan ujian datang sekali pun,kita takkan percaya pada tokok tambah tersebut.sebab itu,cuma yang tulus sayangkan seseorang itu sahaja akan faham erti SETIA.



Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. betul tu sis. suka dengan kata-kata dan nasihat ni. terima kasih kerana mengingatkan.

    btw, jemput singgah n komen :) http://nikainaa.blogspot.com/2017/02/untung-lebih-dengan-menjana-pendapatan.html

    BalasPadam
  2. Yap.. walau bukan cikza yg alami.. tp saudsra terdekat tengah alami.. dipersimpangan.. setia kerana menjaga hati pasangan..

    BalasPadam
  3. setia dgn penuh keikhlasan...

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan