Certot : 'Alakarte'

Assalamualaikum dan salam sejahtera 


Certot : 'Alakarte' Aku ada seorang kawan. Dia memang tak suka keluar jalan-jalan, apatah lagi keluar makan-makan di restoran makanan segera. Kalau nak ajak dia keluar, kena ada kerja atau senang cerita ada urusan yang bermanfaat. Macam tu, baru dia keluar. 

Suatu hari tu, selepas kami selesai melawat tapak untuk projek fakulti, mahu tak mahu, dia terpaksa ikut sekali makan di luar. Masa tu dah lewat. Perut pun dah lapar tak berisi sejak pagi. Aku perasan, dia macam tak berapa senang bila kami masuk ke restoran makanan segera. Kebiasaannya, kami makan di mamak sahaja. Kali ni, majoriti memilih makanan segera. Aku rasa dia cuak sebab tak biasa. Sebab kasihan tengok dia, aku tawarkan bantuan. 

Certot


“Kau nak aku tolong oderkan ke?”

“Hah… boleh juga.”

“Kau tengoklah menu tu. Kau nak yang mana. Aku belikan sekali.”

Dia pun tengok-tengok menu, “Hah… burger yang tu kut. Tapi, aku tak nak air. Aku dah ada air.”

Aku tengok burger yang dia tunjuk. Burger ikan. 

“Kau tak nak air. Fries nak tak?”

Dia menggeleng, “Cukup burger je.”

“Oh, ‘alakarte-lah’ ya?”

“Hah? Tak, tak… aku nak burger. Tak nak benda lain.”

“Ya, burger tapi ‘alakarte’.”

“Tak faham.”

“‘Alakarte’ tu istilah untuk oder satu jenis makanan je. Bukan dalam set. Hah, kau tengok kat menu tu kan dah dibuat dalam set-set yang ada air, ada fries. Kalau dalam set harganya lebih murah. Tapi, kalau ‘alakarte’, single dish order. Burger je macam yang kau nak.  Tak ada air, tak ada fries.”

“Oh, okey.” Dia mengangguk-angguk.

Esoknya, dia oder sendiri. Aku terkejut bila dia sebut ‘ala carte’ tu ikut sebutan aku. Muka dia merah bila sedar sebutan tu salah.

“Kenapa kau main-mainkan aku?” katanya dengan suara sedih.

“Ya Allah, Jo. Serius, aku minta maaf. Tak terniat pun nak main-mainkan kau. Aku… aku… memang sebut macam tu. Tapi kalau masa oder, aku taklah sebut begitu. Sorry, bro. Kau tahu aku macam mana, kan? Banyak bahasa asing yang aku bakukan.”

“Tak apalah. Salah aku. Tak bercampur dan takut nak hadap benda baharu. Aku kena banyak keluar dan bercampur. Tak pernah tahu istilah dan sebutannya. Tapi, macam sedap juga sebut ‘alakarte’ tu.” Dia gelak.

Lega sikit hati aku. ‘Alakarte’ pun boleh!


Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. ramai je yg tak pandai nak order fastfood ni! hahaha

    BalasPadam
  2. W'salam CCL..
    Alakarte pun boleh.. kesian + kelakar ;-)

    BalasPadam
  3. Haha..ada-ada saja ya😁

    BalasPadam
  4. 😄😄😄. Tapi memang kan banyak dari kita yg menyebut beberapa perkataan sesuai dengan penulisannya 😅. Saya pun kdg gitu. Dan bahkan lama2 jika terlalu banyak yg menyebut secara salah, kata itu pun bisa jadi kata serapan, disesuaikan dengan bahasa asal kita. 😄

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan