7 JENIS REHAT YANG SEMUA WAJIB TAHU



Assalamualaikum dan salam sejahtera 

7 JENIS REHAT YANG SEMUA WAJIB TAHU  Hai everyone ! korang pernah tak rasa penat gila dengan hidup sampai tasa macam badan tak cukup rehat walaupun ada 'me time" dalam beberapa jam macam tu , or korang rasa nak berhenti semua benda yang korang buat and just tidur saja sepuas - puasnya . takpun korang tengah plan nak pergi vacation untuk rehat , tapi balik dari vacation tetap rasa penat jugakkan ? seolah-olah rasa penat tue tak hilang dalam diri , kat mana silapnya ?



7  JENIS REHAT YANG SEMUA WAJIB TAHU , INFO KESIHATAN , TIPS BEREHAT , INFO BEREHAT , TIPS KEKELUARGAAN , TIPS MENJAGA HUBUNGAN PASANGAN


meh sini CCL nak kongsi dengan korang semua , rupanya kita manusia perlukan rehat yang betul - betul fresh ..


1.PHYSICAL REST
Kebanyakkan kita . kita just address isu ini saja . penat fizikal ini tak cukup tidur , badan jadi lemah ,lemau, penat . kita tidur , kita pergi massage itu boleh rehatkan fizikal kita . tapi sebenarnya ada banyak lagi rehat yang kita tak address, sebab tu tidur pun masih rasa penat. 



2.MENTAL REST 
Mental rest ni kita perlu bila kita dah terlalu lama being mentally strong . we keep pushing our mind to the limit sampai otak ni rasa dah penat fikir , dah penat dah ! malas dah nak fikir masalah hidup.. haaaa ! itu mental stress . 
tanda orang dah mula penat , dia dah start jadi negative , dia dah start judge semua orang ,  start nak memberontak. kalau korng nak tahu ramai je orang menghadapi masalah ni tapi tak sedar yang mereka perlu mental rest .



3. SOCIAL REST 
Bila terlalu banyak spend time dengan social , negative enviroment di tempat kerja or dalam family, semua tu buat kita rasa penat gila . We need a social rest. Nak meet social expections itu sangat memenatkan . Social rest ni boleh jadi jumpa kawan lama , balik kampung jumpa family atau orang - orang yang buat kita at peace balik .



4. CREATIVE REST
Yang ini bila dan banyak sangat perah otak non stop , memang jadi cam jem kejap otak ni . You squeeze your creativity to much . Sampai jadi berkabus otak , tak boleh nampak dengan jelas . Take the pressure of your creative mind kejap . pergi jalan tepi pantai or do anything yang boleh ringankan beban korang ok . 



5. EMOTIONAL REST
Ini pun ramai tak sedar yang korang perlukan emotional rest . terlalu banyak simpan dalam , makan hati , lama-lama dada rasa nak meletup. ataupun lepas ada kematian orang tersayang kita akan rasa sangat terbeban emosi ,sama juga dengan lepas putus cinta dan sebagainya . Cara dia ialah offload yourself dari beban emosi ini , mula berkongsi dengan seseorang , bagi lapang sikit dada tu .



6. SPIRITUAL REST 
Bila kita rasa mula lost , terkapai-kapai tak tahu arah tuju , kadang - kadang sampai kita pun tak faham kenapa kita masih hidup harini . rasa kosong dalam jiwa dan rasa tercari-cari erti hidup. Sampai satu tahap dalam hidup kita akan lalui fasa ini . Masa tu mula cari ilmu , mula connect deeper on spiritual level, mula buat amal ibadah dengan lebih berkualiti , mula belajar kenal Allah. Seek knowledge , seek ewisdom. go on the deeper level.



7. SENSORY TEST
Bila kita mula rasa penat gila di mata kita, di leher kita , sebab kita dah tenung phone or gadget terlalu lama. memang perlukan rehat sensory kita tu , mula letak tepi kejap phone. start disconnecct dengan everything. Pernah rasakan ? You need rest , recharge you energy. 



so itulah ilmu baru yang CCL dapat yang boleh kongsi dengan korang semua . Ramai je orang gaduh dengan family , pasangan ,roomate sebab apa? sebab kadang-kadang diorang penat sebenarnya. Cuma kadang tu diorang tka sedar di mana dan apa yang diorang penat sebenarnya . sebab tu mula salahkan each other .Kita rasa tak bahagia pun mungkin sebab kita penat . penat dengan dunia dan drama hidup. Take a rwst yourself , insyaAllah kejayaan datang berlumba-lumba . 


if you feels tired , earn to rest not quit.
jika korang penat, belajar berehat bukan mengalah !!
ingat tu ...





Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Memang betul kena rehat secukupnya kalau tidak jem otak macam statement Cik CL sebab aktiviti seharian non-stop semua melibatkan mental dan fizikal.

    BalasPadam
  2. rehat yg cukup sgt penting untuk kesihatan. good info :)

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan