TIPS MENGHANTAR RESUME DAN PERMOHONAN KERJA KEPADA HR MANAGER


Assalamualaikum dan salam sejahtera . 

TIPS MENGHANTAR RESUME DAN PERMOHONAN KERJA KEPADA HR MANAGER  Resume kebiasannya digunakan untuk fresh graduate , tapi bukan sahaja fresh graduate je , sesiapa yang ingin memohon pekerjaan wajib ada resume .tambah - tambah lagi pemohon yang kaki terjah keluar masuk syarikat untuk cari peluang pekerjaan yang ada . sebab apa resume ini penting sangat bagi kita ? resume ni lah  salah satu dokumen ringkas yang mampu menonjolkan bakat dan kemahiran yang ada dalam diri kita ,CCL nak share cara paling sesuai menghantar resume dan permohonan kerja kepada HR Manager:



TIPS MENGHANTAR RESUME PERMOHONAN KERJA KEPADA HR MANAGER , TIPS TULIS RESUME , TIPS RESUME YANG RINGKAS , PERKARA PENTING YANG WAJIB ADA DALAM RESUME ,PERMOHONAN KERJA ,BORANG JAWATAN KOSONG


1 – Email address menggambarkan siapa kita. Jika nama kita Yana, sebaiknya letak saja lyanarohazi@yahoo.com berbanding perindubulan@yahoo.com atau cikcappuccinolatte@yahoo.com . sebagai contoh sahaja , tapi make sure email tersebut senang diingat dan elakkan email tersebut bergabung dengan email personal . contoh macam CCL wajib ada dua email , satu untuk lamansosial dan satu lagi untuk kerja sahaja 

2 - Gambar adalah cinta pertama. Hantarkan gambar yang looks professional agar HR sudi membaca resume kita. Berpuluh malah beratur resume yang HR tengok setiap hari dan keutamaan hanya diberi kepada resume terlihat professional.

3 – English preferable. HR yang baca resume kita mungkin bukan Melayu makan sambal belacan seperti CCL. Mungkin beliau adalah bangsa lain, atau hiring Manager mungkin Japanese atau Korean atau Mat Salleh. So, guna English lebih mudah dibaca.

4 – Details of employment atau working experience adalah sangat menjadi focus. HR nak tahu, current job anda ini apa gambaran tugasnya. Supaya HR boleh match dengan roles yang ada vacant di dalam organisasi.

5 – HR adalah skema. Tambahan kalau HR yang buat recruitment atau IR/ER. Mereka terbiasa bersikap cerewet, sangat berahsia, terlalu memilih dan sangat berhati-hati. So, elakkan resume yang acah-acah hipster ada bunga, tulisan kecik besar dan berwarna warni.

6 – Current salary. HR nak tahu berapa gaji dan package anda sekarang. Mudah untuk HR match position anda dengan jawatan yang lebih bersesuaian. Anda mungkin tak sesuai jawatan A tetapi lebih sesuai dengan jawatan B.

7 – Salary expectation haruslah logic. Kebiasaanya kenaikan di bawah 50% berbanding current salary melainkan memang company anda sekarang membayar harga yang “below market”. Ada yang dibayar 2x ganda gaji jika calon adalah super power.

8 – Transport ada tak? Boleh re location? Nyatakan di dalam resume tentang mobility anda. HR nak tahu dan mudah bagi HR allocate permohonan anda untuk di letak di cawangan mana.

9 – Formal dan profesional. Kita sekarang sedang bercakap dengan HR yang mewakili organisasi. Kita bukan bercakap di FB atau Instagram. Maka, bila HR call, mohon jangan buat lawak di tahap mega ya…

10 – Availibility. Jawatan yang ditawarkan mungkin urgent. Maka letakkan juga tempoh notice yang diperlukan jika anda terpilih untuk bekerja nanti. Atau jika anda super hebat mungkin HR akan pertimbangkan untuk bayar notice dan “beli” anda daripada majikan sekarang.

Banyak lagi sebenarnya etika dalam menulis resume.. Pesan banyak-banyak kali pun masih ada juga yang buat benda-benda yang kelakar ni kan? Hehe.. Tak pe, manusia buat silap. Cuma, jangan ulangi lagi ya. Ini semua demi kebaikan MASA DEPAN KERJAYA.



Catat Ulasan

21 Ulasan

  1. Banyak orang gagal bab ni... sambil lewa kan... resume ni kena buat betul2 macam list kat atas ni...

    BalasPadam
  2. Terima kasih sharing tip ni

    BalasPadam
  3. good tips....dah lama tak tengok resume..

    BalasPadam
  4. Padat info ni. Pernah sekali je buat resume ni. Now dah resign dan work at home mom je, apa-apa sekarang buat surat kat encik suami je :P

    BalasPadam
  5. Good sharing. Memang benda tue yang HR akan tengok dulu..

    BalasPadam
  6. sangat bermanfaat untuk fresh graduate macam saya

    BalasPadam
  7. Tq CCL tips bguna ni.. pose gmbar memainkn peranan pnting.. 1st impression kn..

    BalasPadam
  8. Setuju, memang kita kena serious dan bersungguh-sungguh dari start hantar resume....Nanti dah kerja, pepandailah nak beramah mesra or mcm mana ...kan ?
    Teringat pulak masa first time mintak kerja.hehe

    BalasPadam
  9. Thanks for the tips. I need to revamp my resume now before sending my application.

    BalasPadam
  10. thanks for sharing! although i think what's more important about resume is to stand out from the rest.

    YourFinanceDoctor

    BalasPadam
  11. Great tips for those who need to prepare a resume, this is great as a checklist.

    BalasPadam
  12. Tak pernah ada resume...tak pernah kerja..hehehe. Boleh lah tunjuk kat anak tips ni

    BalasPadam
  13. Good info lah ni sangat membantu tambah-tambah graduan baru yang nak mencari pekerjaan thank share.

    BalasPadam
  14. untuk yang baru abes belajar dan dah konvo tu, info ni penting untuk deme

    BalasPadam
  15. thankyou sis for the tips. boleh jadi checklist masa nak buat resume kelak

    BalasPadam
  16. Tq CCL bagi tips ni. Selalu juga apply kerja ni. Ada checklist lagi senang la kan masa nak hantar resume.

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan