Selasa, 11 Julai 2017

JANGAN TERLALU FOKUS PADA KESALAHAN TAPI KENANGKAN JUGA KEBAIKKAN MEREKA


Assalamualaikum dan salam sejahtera


http://cikcappuccinolatte.blogspot.my


JANGAN TERLALU FOKUS PADA KESALAHAN TAPI KENANGKAN JUGA KEBAIKKAN MEREKA Pernah tak ada yang berbuat salah pada awak? Pernah tak rasa dalam hati untuk marah dan tidak mahukan kesalahan mereka?Mesti pernah kan? Sebenarnya punca hati tidak bahagia ialah terlalu mudah marah dan berdendam dengan orang. Dan ia juga antara penyebab kenapa manusia suka bergaduh.

Jadi untuk elak daripada sakit hati kerana kesalahan orang, apa kata awak fikirkan kebaikan yang mereka pernah lakukan. Dan jangan lupa, kita juga pernah melakukan kesalahan. Jangan nak berlagak suci. Hihi.

Point CCL ialah, maafkan mereka. Tidak rugipun kalau awak maafkan, dan yang paling best, awak akan bina hubungan yang baik dengan orang lain. Awak maafkan orang, orang akan maafkan awak.

Jadi CCL nak minta maaf kepada semua yang kenal CCL. CCL tahu kadang-kadang bukan baik sangat. CCL pun ada buat silap.



19 ulasan:

  1. Mula-mula memang susah nak memaafkan. Tapi kalau usaha insyaallah sejuk hati ni balik..

    BalasPadam
  2. Kalau ikut perasaan marah, memang akan jadi pendendam. Tp sampai bila kita akan merasa tak senang dan selesa. Kena rendahkan diri utk memaafkan. Besar ganjarannya.

    BalasPadam
  3. btl.. xlari dr kesilapan, siapalah kita nak mhukum mereka terus sedangkan kan kita pun sedang dalam penilaian Allah swt =')

    BalasPadam
  4. saya singgah jalan jalan :)

    BalasPadam
  5. Kadang-kadang susah nak redakan kemarahan, lebih baik, lari dari tempat masalah untuk seketika...

    BalasPadam
  6. setuju. fokus kepada kebaikan orang.

    BalasPadam
  7. Selamat hari raya CCL. Maaf Zahir Batin jugak ye. 😊

    BalasPadam
  8. Masa zaman muda-muda dulu susah sikit nak memaafkan ni.

    Tapi bila dah semakin meningkat dewasa dan fikiran dah matang rasanya untuk memaafkan adalah lebih mudah dan hati pun senang.

    BalasPadam
  9. Saya tak pernah marah orang buat jahat kat saya. Biarlah dia buat. Nak buat selalu pun boleh. Saya tak balas pun.

    Bila dia mintak maaf saya terima. Kalau dia tak mintak maaf saya tak maafkan.

    BalasPadam
  10. Rugilah org yg Cari keailapan aje. Tak tenang hidup mereka

    BalasPadam
  11. Kalau fokus pada kebaikan boleh buat hati senang dan tak fikir perkara2 negatif.

    Selamat hari raya CCL

    BalasPadam
  12. aida setuju, ccl.
    takkan la krn 1 kesalahan, 10 kebaikan dia kita lupakan.
    maaf kan la.

    BalasPadam
  13. Goodness is the only investment which never fails -Henry David Thoreau

    Tiada yang sia-sia disisiNya. Buat baik ganjaranNya pasti lebih baik. buat jahat balasanNya pasti dapat!

    BalasPadam
  14. ermm betul tuh, akak lily sokong

    BalasPadam
  15. Huhuhu biasalah tu CCL, selalunya keburukan & kesalahan tulah yg difokusnya dulu..

    BalasPadam
  16. betul tu.. tak smua yang berbuat salah akan selamanya salah. :)

    BalasPadam
  17. selaluya macam tu kan, sekali dah buat jahat tu. yang baik tk pandang pun. Well nice entry btw. Forgive them in the hope they will forgive us too.

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NEWS !