Sabtu, 13 Ogos 2016

RESEPI PAU CENDAWAN






bahan-bahan 
  • 2 cawan tepung pau 
  • setengah gelas air suam 
  • 2 sudu besar gula 
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil baking powder 
  • 1 sudu besar vegetable shortening
  • 2 sudu besar susu pekat 
  • 1 peket yis segera 
  • 2 sudu besar serbuk koko
  • 2 sudu besar tepung beras






masukkan air suam kemudian larutkan gula , susu pekat dan juga yis  . biarkan selama 15 hingga 20 minit sehingga yis tersebut berbuih dan mengembang . 





masukkan tepung pau beserta garam , baking powder dan juga vegetable shortening
adunkan bahan-bahan tersebut sehingga sebati .. 




sementara tunggu yis mengembang . ambil dua sudu besar  serbuk koko  , dua sudu besar tepung beras , dan kacau sehinngga sebati , jangan terlalu cair dan jangan terlalu pekat 




masukkan adunan yis yang sudah mengemang kedalam adunan tepung pau 
dan diuli dengan sekata . 





yis dan tepung pau yang telah diuli dibiarkan  selama 20 minit 






hasilnya doh yang telah dibiarkan selama 20 minit 






Filling dlm dia sy tumis bwg besar&bwg putih(dicincang halus) pastu masukkan isi ayam(potong dadu) pastu masukkan cendawan butang kacau2 jap smpai isi ayam masak pastu masukkan sedikit kiub ayam,serbuk blackpepper & lada sulah.Last skali masukkan 2 keping cheddar cheese.Ttup api siap..






Ok bila doh td dh mngembang 2x ganda amik besar mna kita nk leperkan pastu masukkan inti dlm dia pastu kemaskan supaya x terbuka yer.




Nmpak x ttup cmni tau..






Buat smpai hbs adunan pastu alas atas kertas myk sapukan bancuhan coklat atas pau tu yer..





Kita biarkan dlm 45mnt smpai adunan mngembang & merekah cmtu..






Panaskan periuk kukus pastu kukus api besar 10mnt je tau.Hihihi lupa nk gtau td batang cendawan kita kukus skali gak ye..





Pastikan ttup penutup periuk kukus dgn kain supaya wap x menitik atas pau kita.




resepi pau cendawan , pau cendawan , pau kacang, bahan membuat pau , pau cendawan sedap.

Ok lepas 10mnt keluarkan pastu sejukkan jap. 






Nk masukkan batang cendawan tu kita terbalikkan pau pastu buat lubang di bhgian bwh dia pastu celupkan sedikit hujung batang pau tu dgn bancuhan coklat pastu masukkan je la.





Ha buat smpai hbs cmni yer..lepas tue kukus selama  5 minit 



resepi pau cendawan , pau cendawan , pau kacang, bahan membuat pau , pau cendawan sedap.

dah siap ...selamat mencuba  




















3 ulasan:

  1. Tudiaaa nampak sedap gilerr! Kalau pandai buat, inti letak bebanyak best.. dulu beli, secoet jeee intinya.. stress

    BalasPadam
  2. Huuuyooh nampakk sedap pun yee, nampak cantikk sebijik macam cendawan pun iyee. Hehe

    BalasPadam
  3. Saya akan cuba. Tapi sbb xmkn ayam saya nak cuba inti daging. Tqvm utk resipinya

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...