Sabtu, 3 Disember 2016

PERJALANAN UWAIS AL-QORNI



UWAIS AL-QORNI,BUKU UWAIS AL-QORNI,SIAPA UWAIS AL-QORNI,CERITA UWAIS AL-QORNI



Di Yaman, tinggalah seorang pemuda bernama Uwais Al Qarni yang berpenyakit sopak, tubuhnya belang-belang. Walaupun cacat, ia adalah pemuda yang soleh dan sangat berbakti kepadanya Ibunya. Ibunya adalah seorang wanita tua yang lumpuh. Uwais senantiasa merawat dan memenuhi semua permintaan Ibunya. Hanya satu permintaan yang sulit ia kabulkan.

"Anakku, mungkin Ibu tak lama lagi akan bersama dengan kamu, ikhtiarkan agar Ibu dapat mengerjakan haji," pinta Ibunya. Uwais tercenung, perjalanan ke Mekkah sangatlah jauh melewati padang pasir tandus yang panas. Orang-orang biasanya menggunakan unta dan membawa banyak perbekalan. Namun Uwais sangat miskin dan tak memiliki kendaraan.

Uwais terus berpikir mencari jalan keluar. Kemudian, dibelilah seeokar anak lembu, Kira-kira untuk apa anak lembu itu? Tidak mungkinkan pergi Haji naik lembu. Olala, ternyata Uwais membuatkan kandang di puncak bukit. Setiap pagi beliau bolak balik menggendong anak lembu itu naik turun bukit. "Uwais gila.. Uwais gila..." kata orang-orang. Yah, kelakuan Uwais memang sungguh aneh.

Tak pernah ada hari yang terlewatkan ia menggendong lembu naik turun bukit. Makin hari anak lembu itu makin besar, dan makin besar tenaga yang diperlukan Uwais. Tetapi karena latihan tiap hari, anak lembu yang membesar itu tak terasa lagi.

Setelah 8 bulan berlalu, sampailah musim Haji. Lembu Uwais telah mencapai 100 kg, begitu juga dengan otot Uwais yang makin membesar. Ia menjadi kuat mengangkat barang. Tahulah sekarang orang-orang apa maksud Uwais menggendong lembu setiap hari. Ternyata ia latihan untuk menggendong Ibunya.

Uwais menggendong ibunya berjalan kaki dari Yaman ke Mekkah! Subhanallah, alangkah besar cinta Uwais pada ibunya. Ia rela menempuh perjalanan jauh dan sulit, demi memenuhi keinginan ibunya.

Uwais berjalan tegap menggendong ibunya tawaf di Ka'bah. Ibunya terharu dan bercucuran air mata telah melihat Baitullah. Di hadapan Ka'bah, ibu dan anak itu berdoa. "Ya Allah, ampuni semua dosa ibu," kata Uwais. "Bagaimana dengan dosamu?" tanya ibunya heran. Uwais menjawab, "Dengan terampunnya dosa Ibu, maka Ibu akan masuk surga. Cukuplah ridho dari Ibu yang akan membawa aku ke surga."

Subhanallah, itulah keinganan Uwais yang tulus dan penuh cinta. Allah SWT pun memberikan karunianya, Uwais seketika itu juga disembuhkan dari penyakit sopaknya. Hanya tertinggal bulatan putih ditengkuknya. Tahukah kalian apa hikmah dari bulatan disisakan di tengkuk? itulah tanda untuk Umar bin Khattab dan Ali bin Abi Thalib, dua sahabat utama Rasulullah SAW untuk mengenali Uwais.

Beliau berdua sengaja mencari Uwais di sekitar Ka'bah karena Rasullah SAW berpesan "Di zaman kamu nanti akan lahir seorang manusia yang doanya sangat makbul. Kamu berdua pergilah cari dia. Dia akan datang dari arah Yaman, dia dibesarkan di Yaman. Dia akan muncul di zaman kamu, carilah dia. Kalau berjumpa dengan dia minta tolong dia berdua untuk kamu berdua."

"Sesungguhnya Allah mengharamkan atas kamu, durhaka pada ibu dan menolak kewajiban, dan meminta yang bukan haknya, dan membunuh anak hidup-hidup, dan Allah, membenci padamu banyak bicara, dan banyak bertanya demikian pula memboroskan harta (menghamburkan kekayaan)." (HR. Bukhari dan Muslim)

CERITA KEHIDUPAN UWAIS AL QORNI

Pemuda bernama Uwais Al-Qarni. Ia tinggal dinegeri Yaman. Uwais adalah seorang yang terkenal fakir, hidupnya sangat miskin. Uwais Al-Qarni adalah seorang anak yatim. Bapaknya sudah lama meninggal dunia. Ia hidup bersama ibunya yang telah tua lagi lumpuh. Bahkan, mata ibunya telah buta. Kecuali ibunya, Uwais tidak lagi mempunyai sanak family sama sekali.

Dalam kehidupannya sehari-hari, Uwais Al-Qarni bekerja mencari nafkah dengan menggembalakan domba-domba orang pada waktu siang hari. Upah yang diterimanya cukup buat nafkahnya dengan ibunya. Bila ada kelebihan, terkadang ia pergunakan untuk membantu tetangganya yang hidup miskin dan serba kekurangan seperti dia dan ibunya. Demikianlah pekerjaan Uwais Al-Qarni setiap hari.

Uwais Al-Qarni terkenal sebagai seorang anak yang taat kepada ibunya dan juga taat beribadah. Uwais Al-Qarni seringkali melakukan puasa. Bila malam tiba, dia selalu berdoa, memohon petunjuk kepada Allah. Alangkah sedihnya hati Uwais Al-Qarni setiap melihat tetangganya yang baru datang dari Madinah. Mereka telah bertemu dengan Nabi Muhammad, sedang ia sendiri belum pernah berjumpa dengan Rasulullah. Berita tentang Perang Uhud yang menyebabkan Nabi Muhammad mendapat cedera dan giginya patah karena dilempari batu oleh musuh-musuhnya, telah juga didengar oleh Uwais Al-Qarni. Segera Uwais mengetok giginya dengan batu hingga patah. Hal ini dilakukannya sebagai ungkapan rasa cintanya kepada Nabi Muhammmad saw, sekalipun ia belum pernah bertemu dengan beliau. Hari demi hari berlalu, dan kerinduan Uwais untuk menemui Nabi saw semakin dalam. Hatinya selalu bertanya-tanya, kapankah ia dapat bertemu Nabi Muhammad saw dan memandang wajah beliau dari dekat? Ia rindu mendengar suara Nabi saw, kerinduan karena iman.

Tapi bukankah ia mempunyai seorang ibu yang telah tua renta dan buta, lagi pula lumpuh? Bagaimana mungkin ia tega meninggalkannya dalam keadaan yang demikian? Hatinya selalu gelisah. Siang dan malam pikirannya diliputi perasaan rindu memandang wajah nabi Muhammad saw.

Akhirnya, kerinduan kepada Nabi saw yang selama ini dipendamnya tak dapat ditahannya lagi. Pada suatu hari ia datang mendekati ibunya, mengeluarkan isi hatinyadan mohon ijin kepada ibunya agar ia diperkenankan pergi menemui Rasulullah di Madinah. Ibu Uwais Al-Qarni walaupun telah uzur, merasa terharu dengan ketika mendengar permohonan anaknya. Ia memaklumi perasaan Uwais Al-Qarni seraya berkata, “pergilah wahai Uwais, anakku! Temuilah Nabi di rumahnya. Dan bila telah berjumpa dengan Nabi, segeralah engkau kembali pulang.”

Betapa gembiranya hati Uwais Al-Qarni mendengar ucapan ibunya itu. Segera ia berkemas untuk berangkat. Namun, ia tak lupa menyiapkan keperluan ibunya yang akan ditinggalkannya, serta berpesan kepada tetangganya agar dapat menemani ibunya selama ia pergi. Sesudah berpamitan sembari mencium ibunya, berangkatlah Uwais Al-Qarni menuju Madinah.

Uwais Ai-Qarni Pergi ke Madinah

Setelah menempuh perjalanan jauh, akhirnya Uwais Al-Qarni sampai juga dikota madinah. Segera ia mencari rumah nabi Muhammad saw. Setelah ia menemukan rumah Nabi, diketuknya pintu rumah itu sambil mengucapkan salam, keluarlah seseorang seraya membalas salamnya. Segera saja Uwais Al-Qarni menanyakan Nabi saw yang ingin dijumpainya. Namun ternyata Nabi tidak berada dirumahnya, beliau sedang berada di medan pertempuran. Uwais Al-Qarni hanya dapat bertemu dengan Siti Aisyah ra, istri Nabi saw. Betapa kecewanya hati Uwais. Dari jauh ia datang untuk berjumpa langsung dengan Nabi saw, tetapi Nabi saw tidak dapat dijumpainya.

Dalam hati Uwais Al-Qarni bergolak perasaan ingin menunggu kedatangan Nabi saw dari medan perang. Tapi kapankah Nabi pulang? Sedangkan masih terngiang di telinganya pesan ibunya yang sudah tua dan sakit-sakitan itu, agar ia cepat pulang ke Yaman, “engkau harus lekas pulang”.

Akhirnya, karena ketaatannya kepada ibunya, pesan ibunya mengalahkan suara hati dan kemauannya untuk menunggu dan berjumpa dengan Nabi saw. Karena hal itu tidak mungkin, Uwais Al-Qarni dengan terpaksa pamit kepada Siti Aisyah ra untuk segera pulang kembali ke Yaman, dia hanya menitipkan salamnya untuk Nabi saw. Setelah itu, Uwais Al-Qarni pun segera berangkat mengayunkan langkahnya dengan perasaan amat haru.

Peperangan telah usai dan Nabi saw pulang menuju Madinah. Sesampainya di rumah, Nabi saw menanyakan kepada Siti Aisyah ra tentang orang yang mencarinya. Nabi mengatakan bahwa Uwais Al-Qarni anak yang taat kepada ibunya, adalah penghuni langit. Mendengar perkataan Nabi saw, Siti Aisyah ra dan para sahabat tertegun. Menurut keterangan Siti Aisyah ra, memang benar ada yang mencari Nabi saw dan segera pulang kembali ke Yaman, karena ibunya sudah tua dan sakit-sakitan sehingga ia tidak dapat meninggalkan ibunya terlalu lama. Nabi Muhammad saw melanjutkan keterangannya tentang Uwais Al-Qarni, penghuni langit itu, kepada para sahabatnya., “Kalau kalian ingin berjumpa dengan dia, perhatikanlah ia mempunyai tanda putih ditengah talapak tangannya.”

Sesudah itu Nabi saw memandang kepada Ali ra dan Umar ra seraya berkata, “suatu ketika apabila kalian bertemu dengan dia, mintalah doa dan istighfarnya, dia adalah penghuni langit, bukan orang bumi.”

Waktu terus berganti, dan Nabi saw kemudian wafat. Kekhalifahan Abu Bakar pun telah digantikan pula oleh Umar bin Khatab. Suatu ketika, khalifah Umar teringat akan sabda Nabi saw tentang Uwais Al-Qarni, penghuni langit. Beliau segera mengingatkan kembali sabda Nabi saw itu kepada sahabat Ali bin Abi Thalib ra. Sejak saat itu setiap ada kafilah yang datang dari Yaman, Khalifah Umar ra dan Ali ra selalu menanyakan tentang Uwais Al Qarni, si fakir yang tak punya apa-apa itu, yang kerjanya hanya menggembalakan domba dan unta setiap hari? Mengapa khalifah Umar ra dan sahabat Nabi, Ali ra, selalu menanyakan dia?

Rombongan kalifah dari Yaman menuju Syam silih berganti, membawa barang dagangan mereka. Suatu ketika, Uwais Al-Qarni turut bersama mereka. Rombongan kalifah itu pun tiba di kota Madinah. Melihat ada rombongan kalifah yang baru datang dari Yaman, segera khalifah Umar ra dan Ali ra mendatangi mereka dan menanyakan apakah Uwais Al-Qarni turut bersama mereka. Rombongan kafilah itu mengatakan bahwa Uwais Al-Qarni ada bersama mereka, dia sedang menjaga unta-unta mereka di perbatasan kota. Mendengar jawaban itu, khalifah Umar ra dan Ali ra segera pergi menjumpai Uwais Al-Qarni.

Sesampainya di kemah tempat Uwais berada, khalifah Umar ra dan Ali ra memberi salam. Tapi rupanya Uwais sedang shalat. Setelah mengakhiri shalatnya dengan salam, Uwais menjawab salam khalifah Umar ra dan Ali ra sambil mendekati kedua sahabat Nabi saw ini dan mengulurkan tangannya untuk bersalaman. Sewaktu berjabatan, Khalifah Umar ra dengan segera membalikkan tangan Uwais, untuk membuktikan kebenaran tanda putih yang berada di telapak tangan Uwais, seperti yang pernah dikatakan oleh Nabi saw. Memang benar! Tampaklah tanda putih di telapak tangan Uwais Al-Qarni.

Wajah Uwais Al-Qarni tampak bercahaya. Benarlah seperti sabda Nabi saw bahwa dia itu adalah penghuni langit. Khalifah Umar ra dan Ali ra menanyakan namanya, dan dijawab, “Abdullah.” Mendengar jawaban Uwais, mereka tertawa dan mengatakan, “Kami juga Abdullah, yakni hamba Allah. Tapi siapakah namamu yang sebenarnya?” Uwais kemudian berkata, “Nama saya Uwais Al-Qarni”.

Dalam pembicaraan mereka, diketahuilah bahwa ibu Uwais Al-Qarni telah meninggal dunia. Itulah sebabnya, ia baru dapat turut bersama rombongan kafilah dagang saat itu. Akhirnya, Khalifah Umar dan Ali ra memohon agar Uwais membacakan do'a dan istighfar untuk mereka. Uwais enggan dan dia berkata kepada Khalifah, “saya lah yang harus meminta do'a pada kalian.”

Mendengar perkataan Uwais, khalifah berkata, “Kami datang kesini untuk mohon doa dan istighfar dari anda.” Seperti yang dikatakan Rasulullah sebelum wafatnya. Karena desakan kedua sahabat ini, Uwais Al-Qarni akhirnya mengangkat tangan, berdoa dan membacakan istighfar. Setelah itu Khalifah Umar ra berjanji untuk menyumbangkan uang negara dari Baitul Mal kepada Uwais untuk jaminan hidupnya. Segera saja Uwais menampik dengan berkata, “Hamba mohon supaya hari ini saja hamba diketahui orang. Untuk hari-hari selanjutnya, biarlah hamba yang fakir ini tidak diketahui orang lagi.”

Fenomena Ketika Uwais Al-Qarni Wafat

Beberapa tahun kemudian, Uwais Al-Qarni berpulang ke rahmatullah. Anehnya, pada saat dia akan dimandikan, tiba-tiba sudah banyak orang yang berebutan untuk memandikannya. Dan ketika dibawa ke tempat pembaringan untuk dikafani, di sana pun sudah ada orang-orang yang menunggu untuk mengkafaninya. Demikian pula ketika orang pergi hendak menggali kuburannya, disana ternyata sudah ada orang-orang yang menggali kuburnya hingga selesai. Ketika usungan dibawa menuju ke pekuburan, luar biasa banyaknya orang yang berebutan untuk mengusungnya.

Meninggalnya Uwais Al-Qarni telah menggemparkan masyarakat kota Yaman. Banyak terjadi hal-hal yang amat mengherankan. Sedemikian banyaknya orang yang tak kenal berdatangan untuk mengurus jenazah dan pemakamannya, padahal Uwais Al-Qarni adalah seorang fakir yang tidak dihiraukan orang. Sejak ia dimandikan sampai ketika jenazahnya hendak diturunkan ke dalam kubur, disitu selalu ada orang-orang yang telah siap melaksanakannya terlebih dahulu.

Penduduk kota Yaman tercengang. Mereka saling bertanya-tanya, “siapakah sebenarnya engkau wahai Uwais Al-Qarni? bukankah Uwais yang kita kenal, hanyalah seorang fakir, yang tak memiliki apa-apa, yang kerjanya sehari-hari hanyalah sebagai penggembala domba dan unta? Tapi, ketika hari wafatmu, engkau menggemparkan penduduk Yaman dengan hadirnya manusia-manusia asing yang tidak pernah kami kenal. Mereka datang dalam jumlah sedemikian banyaknya. Agaknya mereka adalah para malaikat yang diturunkan ke bumi, hanya untuk mengurus jenazah dan pemakamanmu.”

Berita meninggalnya Uwais Al-Qarni dan keanehan-keanehan yang terjadi ketika wafatnya telah tersebar ke mana-mana. Baru saat itulah penduduk Yaman mengetahuinya, siapa sebenarnya Uwais Al-Qarni. Selama ini tidak ada orang yang mengetahui siapa sebenarnya Uwais Al-Qarni disebabkan permintaan Uwais Al-Qarni sendiri kepada Khalifah Umar ra dan Ali ra, agar merahasiakan tentang dia. Barulah di hari wafatnya mereka mendengar sebagaimana yang telah disabdakan oleh Nabi saw, bahwa Uwais Al-Qarni adalah penghuni langit. 

Sumber: "Cerita ini diambil dari buku '20 Kisah Sahabat dan Thabiin' terbitan Qibla karangan Ummuthoriq el khanzo."
Subhanallah

UWAIS AL-QORNI
TIDAK TERKENAL DI BUMI, TAPI TERKENAL DI LANGIT 


0

Jumaat, 25 November 2016

4 JENIS UBAT JERAWAT



Jika anda dah cuba macam-macam jenis ubat jerawat tapi masalah jerawat tak hilang-hilang juga. Anda kena baca info ini sampai habis, mungkin ubat jerawat yang anda gunakan tidak sesuai dengan jenis jerawat dan masalah kulit muka anda.
Mungkin ada ubat jerawat jenis lain yang dapat atasi masalah jerawat anda.
Ada beberapa jenis ubat jerawat yang berada di pasaran. Ada jenis ubat yang anda boleh dapatkan daripada kedai runcit biasa, ada yang anda boleh dapatkan hanya daripada Farmasi dan ada yang anda perlu dapatkan daripada Doktor.



1. DALACIN-T 1%


Dalacin T merupakan ubat jerawat yang paling popular digunakan untuk atasi masalah jerawat. Ubat ini adalah jenis Topikal Antibitiok dan anda hanya boleh dapatkannya secara sah daripada Ahli Farmasi.
Dalacin T ni mengandungi antibiotik jenis Clindamycin Phosphate yang diuji secara klinikal dapat menghalang pertumbuhan bakteria Propionibacterium acnes yang banyak menyebabkan jerawat.
Bagaimana cara yang betul nak pakai Dalacin-T ni?
#1. Sebelum sapu Dalacin T ni, cuci muka terlebih dahulu dengan air suam dan pencuci muka.
#2. Buka penutup botol dan pasangkan 'Applicator' pada botol (Anda juga boleh minta bantuan Ahli Farmasi untuk pasangkan Applicator ini pada botol Dalacin-T)
#3. Sapu Dalacin-T menggunakan Applicator pada jerawat dan kawasan sekeliling jerawat.
Anda boleh sapukan Dalacin T ini dua kali sehari.

BERAPA LAMA UBAT INI BERKESAN?
Biasanya ubat ini berkesan selepas 6 - 8 minggu menggunakannya. Jika selepas 8 minggu jerawat anda masih belum baik, anda perlu berjumpa doktor semual.
Jangan gunakan ubat Dalacin T ni untuk jangka masa yang lama (> 12 minggu) dikhuatiri nanti bakteria jerawat anda bermutasi dan menjadi kebal kepada antibiotik ini ataupun disebut Antibiotic Resistance.


ADA KESAN SAMPINGAN X UBAT NI?

Antara kesan sampingan yang sering dilaporkan selepas menggunakan ubat ini termasuklah kulit jadi kering/gatal, cirit-birit (diarrhea), dan sakit perut atau perut rasa tidak selesa.

ADAKAH SEMUA ORG BOLEH PAKAI DALACIN-T?
Ubat ini tidak boleh diambil oleh pesakit yang mempunyai masalah usus (inflammatory bowel disease, enteritis, ulcerative colitis) dan pesakit yang mempunyai sejarah penyakit usus berkaitan antibiotik.
Larutan Dalacin-T ni MUDAH TERBAKAR. Jadi pastikan tiada api berdekatan anda semasa menggunakannya nanti terbakar pula kulit muka anda. Lain pula jadi ceritanya nanti.



2. ADAPALENE

Ubat ADAPALENE merupakan jenis Vitamin A ataupun Topikal Retinoid generasi yang ketiga yang digunakan untuk merawat jerawat yang tidak terlalu teruk (mild to moderate acne).
Adapalene ini sangat efektif terutamanya dalam merawat jerawat yang mempunyai komedone.
Hasil kajian mendapati, penggunaan Adapalene bersama Dalacin T dapat meningkatkan keberkesanan Dalacin T tetapi turut meningkatkan kesan sampingannya.
Sapukan Adapalene Gel 3 - 5 minit sebelum sapu Dalacin-T untuk meningkatkan penyerapan dan keberkesanan Dalacin-T berbanding hanya gunakan Dalacin-T sahaja.
Ubat Adapalene ini bertindak dengan menghalang pembentukan Komedone Jerawat selain mempunyai kesan anti-radang.

Bagaimana cara gunakannya?
Anda boleh sapu pada bahagian jerawat 2 kali sehari terutamanya selepas cuci muka pada sebelah petang dan juga sebelum tidur.


DI MANA NAK DAPATKAN UBAT ADAPALENE NI?

Ubat Adapalene ini termasuk dibawah kategori ubat yang hanya boleh diberikan oleh AHLI FARMASI.
Jika anda mempunyai masalah jerawat yang susah nak hilang walaupun dah cuba macam-macam ubat, disarankan anda cuba kombinasi Ubat Dalacin-T dan Adapalene Gel ini. 



3. BENZOYL PEROXIDE 10%


BENZOYL PEROXIDE merupakan kandungan dalam ubat jerawat yang paling banyak di pasaran. Ubat jerawat jenis ini anda boleh beli daripada kedai-kedai runcit biasa juga boleh didapati di Farmasi-Farmasi dan kedai kesihatan lain.
Benzyol Peroxide bertindak merawat jerawat dengan membunuh bakteria penyebab jerawat dan juga mengeringkan, menghakis dan mempercepatkan prose pengelupasan kulit

Ada kesan sampingan tak Benzoyl Peroxide ni?
Kesan sampingan yang biasa dilaporkan adalah kulit jadi gatal dan kemerah-merahan.
Disebabkan Benzoyl Peroxide ni jenis bahan peluntur dan menghakis, jika ia terkena pada baju boleh menyebab warna baju luntur. Selian untuk rawatan jerawat, Benzoyl Peroxide ni juga banyak digunakan sebagai peluntur untuk memutihkan tepung dan juga sebagai peluntur warna rambut.




4. HERBA SALIX ALBA 


Herba Salix Alba atau juga dikenali sebagai "White Willow Bark" antara herba terbaik yang digunakan untuk menghasilkan produk penjagaan kulit terutamanya untuk merawat jerawat dan parut bekas jerawat.
Bahan aktif utama dalam herba Salix Alba ini adalah 'Salicin' iaitu sumber semulajadi untuk hasilkan salicylic asid.
Ahli Farmasi Itali adalah orang pertama yang mengenalpasti dan mengasingkan Salicin dari herba Salix Alba. Salicin ini ditukarkan menjadi asid salicylic di dalam badan yang bertindak mengurangkan keradangan dan mengurangkan sakit.
✔ Kegunaan Salix Alba untuk penjagaan kulit dan rawatan Jerawat.
Banyak produk-produk jerawat yang dijual menggunakan Asid Salicylic yang dihasilkan secara sintetik. Tapi kenapa tidak gunakan asid salicylic dari sumber semulajadi?

Sumber semulajadi asid salicylic dalam Salix Alba iaitu salicin bertindak dengan lebih lembut, tiada rasa terbakar "burning", tidak mengelupas (peeling) dan kurang alahan seperti yang biasanya terjadi bila gunakan asid salicylic sintetik.
Ekstrak Salix Alba ini mengelupas kulit secara semulajadi dan membersihkan liang-liang pori untuk mencegah timbulnya jerawat seterusnya hasilkan kulit yang lebih cerah dan sihat.
Herba Salix Alba ini juga mempunyai sifat antibakteria yang membantu membersihkan bakteria pada kulit yang menyebabkan jerawat. Ujian makmal juga mendapati Salix Alba berkesan untuk membunuh bakteria penyebab jerawat, menjadikannya bahan pilihan dalam menghasilkan pembersih muka, toner dan ubat jerawat.
Ekstrak Salix Alba inilah bahan aktif yang digunakan di dalam produk #REFINITYACNE HYDROGEL yang menjadikannya ubat jerawat yang berkesan dan bertindak sepantas 24 jam.
Jerawat yang baru timbul akan lebih cepat kecut dan mengecil, dan jerawat-jerawat baru semakin kurang timbul selepas menyapu #REFINITY ACNE HYDROGEL ni dua kali sehari.


0

Khamis, 27 Oktober 2016

CINTA SAJA TIDAK CUKUP .





Pesanan buat yang belum kahwin dan juga pesanan buat diri saya sendiri yang masih single belum sampai seru untuk melangkah dan membina rumah Allah ... kita hanya akan benar-benar mengenali seseorang SETELAH KAHWIN dengannya, tidur sebantal, makan sepinggan, duduk sebumbung. Baru tahu masa itu dia tidur berdengkur, baru tahu rupanya jenis lepas berak tak reti flush, baru tahu cepat stress kalau ada masalah.. baru tahu pemarah apabila ditegur.. baru tahu.. baru tahu..

Bercinta hatta 10 tahun, gayut tiap2 malam, dating tiap2 hari BELUM CUKUP untuk mengenali seseorang.
Kahwin bukan hanya tentang dating halal, snap gambar romantik dapat konvo sama2, boleh pegang2 tangan, boleh makan bersuap, semua yang sweet2 manis2 (sampai diabetes katanyaaa), everything goes smooth all the time & live happily ever after.

Kalau kamu lihat yang INDAH-INDAH drp kawan yang baru kahwin.. itu semuanya hanya apa yang dia mahu perlihatkan kpd dunia.. realitinya susah payah perit air mata yang disembunyikan.. siapa yang tahu?
Kita hidup di alam realiti, bukan fantasi. Jangan hanya berangan yang indah2 tanpa memikirkan AMANAH dan TANGGUNGJAWAB yang bakal dipersoalkan.

Alasan sudah kenal lama sangat atau untuk 'elak maksiat' saja TIDAK CUKUP untuk kahwin segera. Sebab jika masa bujang gunakan alasan kahwin untuk pelihara maruah bagaimana kamu yakin kamu dapat menjaga maruah selepas nikah?
Kalau sebelum kahwin tidak mampu bersabar atau bertahan dengan ujian yang kecil/sedikit, bagaimana kamu jangkakan untuk bersabar dan bertahan dengan ujian yang besar/banyak selepas berkahwin?

Bersediakah kamu.. pulang kerja penat, lapar, mengantuk tetapi BERSABAR apabila isteri tak masak sebab alahan mengandung/anak meragam.. bolehkah kamu TETAP TERSENYUM, menyinsing lengan memasak di dapur kemudian menyuapkan makanan ke mulut isteri kamu yang juga lapar, urus kencing berak & mandikan anak-anak untuk beri isteri ruang untuk dirinya? Basuh, lipat baju yang menimbun? Atau kamu akan sengaja pulang lewat sebab mahu lari dari menjaga anak-anak & makan sahaja di luar?


Yang perempuan sudah bersediakah untuk mentaati seorang lelaki yang baru hadir dalam hidup, bersediakah menanggung jerit perih alahan mengandung, sakit bersalin, berpantang, realiti anak mahu mengempeng berjam-jam sampai badan menggigil lapar & lesu yang amat? You are giving your life for your children. JANGAN MIMPI hendak makan, mandi, tidur dengan aman selagi anak masih kecil..

Apabila kamu membentak marahkan orang tua.. kenapa susahkan orang nak kahwin.. padahal kamu tidak sedar. Ibubapa sedang mendidik kamu bahawa kehidupan selepas kahwin itu BUKAN MUDAH sebab itu mereka mahu kamu berdikari sekurang-kurangnya cuba hadapi susah sendiri tanpa harapkan orang lain sebab kahwin memang senang tetapi menjadi ketua keluarga & ibu rumahtangga itu tidak mudah!

Tak sedikit yang rumahtangganya runtuh disebabkan masalah KEWANGAN, TIDAK FAHAM & TIDAK MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB, TIADA KEPERCAYAAN, PERSEFAHAMAN dan lain2, walaupun asalnya perkahwinan itu diawali atas dasar cinta yang mendalam.

Malangnya kita hanya menyedari setelah kahwin.. Untuk menjayakan hidup berumahtangga.. Cinta saja tak cukup rupanya.. barulah kita sedar quote 'rezeki setelah nikah' itu perlu diusahakan & disertakan dengan ujian bukannya terus bergolek masuk dalam mulut.
Cuma ketika itu baru kita sedar.. betul apa mak ayah kata... "


cinta saja tak cukup"..
Moga Allah mudahkan perjalanan kami seterusnyaaaaaa
1

Sabtu, 22 Oktober 2016

TIRAMISU BISKUT TIGER




tiramisu kek , tiramisu , cara membuat kek tiramisu , tiramisu biskut tiger , bahan membuat kek tiramisu , cara mudah buat kek tiramisu,resepi tiramisu , resepi kek


  • BAHAN-BAHAN 
  • 1 paket bskut coklat tiger 
  •  4 sudu tepung kastard 
  • 1 cwn air 
  • 1/2 tin susu pekat 
  • 1 cwn susu full cream @ 1 tin susu cair 
  • 1 sudu kecil asen vanilla 
  • Secubit garam
  •  
  • BAHAN HIASAN 
  • Milo,coklat chip & coklat rice.


CARA MEMBUAT 

tiramisu kek , tiramisu , cara membuat kek tiramisu , tiramisu biskut tiger , bahan membuat kek tiramisu , cara mudah buat kek tiramisu,resepi tiramisu , resepi kek

kacau dalam satu periuk kecil susu full cream,susu pekat,1 cwn air Dan tepung kastard..kacau laju2 supaya tepung kastard td tidak berketul,msukkn secubit garam Dan asen vanilla,kacau sebati hnga kuah agak sedikit pekat..tutup api..


tiramisu kek , tiramisu , cara membuat kek tiramisu , tiramisu biskut tiger , bahan membuat kek tiramisu , cara mudah buat kek tiramisu,resepi tiramisu , resepi kek

-susun biskut tiger didalam bekas,tuang kuah kastard td d atas biskut,


tiramisu kek , tiramisu , cara membuat kek tiramisu , tiramisu biskut tiger , bahan membuat kek tiramisu , cara mudah buat kek tiramisu,resepi tiramisu , resepi kek

selang seli kn dgn bskut sehngga habis..tabur Milo,coklat chip dan coklat rice..


tiramisu kek , tiramisu , cara membuat kek tiramisu , tiramisu biskut tiger , bahan membuat kek tiramisu , cara mudah buat kek tiramisu,resepi tiramisu , resepi kek

      sejuk kn dlm dalam peti..siap.




6

Khamis, 18 Ogos 2016

IVITA MEMANG BERKESAN PADA EYEBAG DAN DARK CIRLE



Dah lama nak share tapi tak tershare jugak . akhirnya petang nieyh berpeluang lepak bersama blog cikyana ..so far okaylah .. walaupun tak ckup tidur . kerja tak menentu so jadual tidur pun tidak menentu jugak . padahnya dapatlah kawan baru di raut wajah cikyana eyebag bersama dark circle .. 

kadang - kadang terbaca jugak tips-tips nak hilangkan eyebag dan dark circle nieyh . . cuma kena rajinkan diri untuk apply tips - tips tue . . so far . . sebulan yang lepas cikyana dah share satu produk kecantikkan mata .. iaitu ivita .. 

lingkaran gelap bawah mata, eyebag,cara hilangkan lingkaran gelap bawah mata, krim ivita dark circle

kalau korang nak tahu tentang ivita dark circle nieyh ataupun belum baca lagi entri tersebut . korang boleyh jenguk-jenguk  link kat bawah ni 

http://cikcappuccinolatte.blogspot.com/2016/06/ivita-hilangkan-lingkaran-gelap-bawah.html


and now . konon-kononnya nak jadi testimonilah ... alhamdulillah selama sebulan lebih cikyana apply krim nieyh supaya eyebag dan dark circle hilang . . alhamdulillah krim nieyh berkesan pada raut wajah cikyana ..buktinya tengok gambar dibawah sebelum dan jugak selepas 

tips kecantikan , hilangkan eyebag , hilangkan dark circle , tips dark circle, tips eyebag ,

kedua-kedua gambar disnap menggunakan kamera fon biasa . dan tiada sebarang pengeditan berlaku . .
dan . . pic sebelum apply krim ivita tue just cikyana pakai eyeliner sahaja .. 
selepas sebulan apply ivita ..hasilnya gambar tanpa sebarang make-up .. 


cikyana tak menjanjikan sesiapa yang pakai krim nieyh kesannya cepat kelihatan ..tidak sama sekali .. cikyana pun nak hilangkan eyebag dan dark circle nieyh  ambil masa sebulan lebih . . 

so korang yang nak try jugak krim nieyh . . boleyh apply kat bawah ni 


https://www.facebook.com/Mata-cantik-287672421569798/?fref=nf

0

Rabu, 17 Ogos 2016

SKIN ICING DENGAN BUAH TOMATO



hari niey cikyana nak share satu tips untuk para readers semua .tips kecantikkan kulit untuk uolls kat sana okeyh . . tak perlu pbahan or krim yang mahal-mahal . just perlukan tomato ditambah dengan sedikit kerajinan .. selalunyauolls semua akan apply slides tomato pada muka ..now cikyana nak share skin icing tomato untuk muka .. memang mudah & begitu senang..

 
Sungguh banyak kebaikan skin icing dengan ais kiub tomato ini. Antaranya:+ menyegarkan kulit (kulit glowing!)
+ mencegah kedutan
+ mengetatkan kulit
+ mengecilkan saiz pori-pori
+ menjadikan kulit lebih licin
+ mengurangkan parut dan cela pada kulit
+ merawat dan mencegah jerawat






sediankan 3 biji tomato yang bersaiz sederhana untuk mencukupi untuk buat 20 kuib 





potong tomato menjadi saiz kecil-kecil





seterusnya . tomato yang dipotong kecil - kecil di masukkan dalam blender dan terus dikisar sehingga menjadi tekstur halus  . boeh tambah air sedikit semasa blended . selalunya cikyana tak tambahkan air . sebab tomato dah keluarkan jusnya sendiri 




skin icing tomato ,tips kecantikan,tomato mengecilkan pori muka , pori muka , tips kult licin , petua guna tomato

tomato yang sudah dikisar dimasukkan ke dalam bekas ais kuib . . 




skin icing tomato ,tips kecantikan,tomato mengecilkan pori muka , pori muka , tips kult licin , petua guna tomato

hasilnya tomato tadi setelah dibekukan ...




skin icing tomato tadi pada seluruh wajah korang ..biarkan sebentar ia kering dimka selama 1-2 minit .kemudian bilas dengan air biasa & lap muka .



selamat mencuba 






3

Sabtu, 13 Ogos 2016

RESEPI PAU CENDAWAN






bahan-bahan 
  • 2 cawan tepung pau 
  • setengah gelas air suam 
  • 2 sudu besar gula 
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil baking powder 
  • 1 sudu besar vegetable shortening
  • 2 sudu besar susu pekat 
  • 1 peket yis segera 
  • 2 sudu besar serbuk koko
  • 2 sudu besar tepung beras






masukkan air suam kemudian larutkan gula , susu pekat dan juga yis  . biarkan selama 15 hingga 20 minit sehingga yis tersebut berbuih dan mengembang . 





masukkan tepung pau beserta garam , baking powder dan juga vegetable shortening
adunkan bahan-bahan tersebut sehingga sebati .. 




sementara tunggu yis mengembang . ambil dua sudu besar  serbuk koko  , dua sudu besar tepung beras , dan kacau sehinngga sebati , jangan terlalu cair dan jangan terlalu pekat 




masukkan adunan yis yang sudah mengemang kedalam adunan tepung pau 
dan diuli dengan sekata . 





yis dan tepung pau yang telah diuli dibiarkan  selama 20 minit 






hasilnya doh yang telah dibiarkan selama 20 minit 






Filling dlm dia sy tumis bwg besar&bwg putih(dicincang halus) pastu masukkan isi ayam(potong dadu) pastu masukkan cendawan butang kacau2 jap smpai isi ayam masak pastu masukkan sedikit kiub ayam,serbuk blackpepper & lada sulah.Last skali masukkan 2 keping cheddar cheese.Ttup api siap..






Ok bila doh td dh mngembang 2x ganda amik besar mna kita nk leperkan pastu masukkan inti dlm dia pastu kemaskan supaya x terbuka yer.




Nmpak x ttup cmni tau..






Buat smpai hbs adunan pastu alas atas kertas myk sapukan bancuhan coklat atas pau tu yer..





Kita biarkan dlm 45mnt smpai adunan mngembang & merekah cmtu..






Panaskan periuk kukus pastu kukus api besar 10mnt je tau.Hihihi lupa nk gtau td batang cendawan kita kukus skali gak ye..





Pastikan ttup penutup periuk kukus dgn kain supaya wap x menitik atas pau kita.




resepi pau cendawan , pau cendawan , pau kacang, bahan membuat pau , pau cendawan sedap.

Ok lepas 10mnt keluarkan pastu sejukkan jap. 






Nk masukkan batang cendawan tu kita terbalikkan pau pastu buat lubang di bhgian bwh dia pastu celupkan sedikit hujung batang pau tu dgn bancuhan coklat pastu masukkan je la.





Ha buat smpai hbs cmni yer..lepas tue kukus selama  5 minit 



resepi pau cendawan , pau cendawan , pau kacang, bahan membuat pau , pau cendawan sedap.

dah siap ...selamat mencuba  




















3
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NEWS !