Khamis, 1 Ogos 2013

Aurat Wanita Lebih Banyak Dari Aurat Lelaki?


Sebahagian wanita mengeluh kerana mereka perlu hidup sebagai seorang wanita, seperti yang kita lihat dialog di bawah. Mereka seolah-olah mempersoalkan ketentuan Allah SWT terhadap mereka


kenapa aurat wanita lebih banyak dari aurat lelaki ?Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini  Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”Aurat Wanita Lebih Banyak Dari Aurat Lelaki?,suami perlu taat kepada suami,aurat wanita perlu dijaga,kenapa wanita sakit ketika bersalin,faraid harta pusaka,kenapa lelaki boleh minta cerai
“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang teraman dan terbaikAwak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan di rumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu?Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi di kalangan orang, agaknya apa akan terjadi dengan barang perhiasan tadiLelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak?Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut? Jangankan saya, tapi tok imam akan tercabut serbannya jika tengok awak hanya pakai seluar pendek!”


“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”
Aurat Wanita Lebih Banyak Dari Aurat Lelaki?, suami perlu taat kepada suami, aurat wanita perlu dijaga, kenapa wanita sakit ketika bersalin, faraid harta pusaka, kenapa lelaki boleh minta cerai
“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluargaIsteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”


“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”Aurat Wanita Lebih Banyak Dari Aurat Lelaki?, suami perlu taat kepada suami, aurat wanita perlu dijaga, kenapa wanita sakit ketika bersalin, faraid harta pusaka, kenapa lelaki boleh minta cerai
“Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu.Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!


“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”
“Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan, malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua!”


“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”
ta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”


Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”
“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya, dan menunaikan tanggungjawab kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”



Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”
Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”


Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Cuba renungi jawapan-jawapan tersebut



25 ulasan:

  1. Setiap peraturan yg Allah buat ada hikmahnya....

    BalasPadam
  2. Terima kasih pencerahannya Ukhti :)

    Salm dari Indonesia

    BalasPadam
  3. nice sharing dear, marilah kita sama-sama praktikkannya..

    BalasPadam
  4. love this entry. sharing is caring. thank you =D

    BalasPadam
  5. ALLAH membuat peraturan ada maksudnya. sebab itu wanita berharga :)

    BalasPadam
  6. Question : kalau perempuan unzur xsolat dan puasa dapat x pahala.?

    Answer : mesti dapat, sbb die taat pade perintah Allah..die xmelakukan solat kerane Allah ,die xpuase kerane Allah..die taat lah tu..lelaki ade.? xde..jadi bersyukurlah wahai kaum hawa...

    just share dari TV

    BalasPadam
  7. Really tenkiu! Info yang sangat berguna...salam perkenalan dari Aishah ^_^

    BalasPadam
  8. @Trigonal ya terima kasih jga ,,moga mmbawa info yg berguna

    BalasPadam
  9. @KongsiBlog waa,,kb nice sharing laa..btw tq sudi share ilmu

    BalasPadam
  10. @izan mama mia yea,,kna bersyukurkan,,setiap yg allah kasi mesti ada hikmahnya

    BalasPadam
  11. Ada satu perkara yang wanita sering lupa iaitu mengetahui bahawa mereka sangat berharga .

    #nice sharing , kak :D

    BalasPadam
  12. terima kasih untuk entry. sharing is caring. :)

    BalasPadam
  13. nice sharing =) perempuan ni sgt2 beruntung..bersyukurlh dgn ketentuanNya

    BalasPadam
  14. Indahnya ciptaanNya.. :)

    BalasPadam
  15. Perempuan nie senang masuk syurga dan senang juga masuk neraka

    BalasPadam
  16. bersyukurla menjadi seorang wanita.. :)

    BalasPadam
  17. Oohhhh... begitu nak menutup aurat tapi nak tanya je bolehkah buka tudung dalam toilet .

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NEWS !