Khamis, 4 Julai 2013

PUDING KARAMEL

resepi, resepi.resepi puding, cara membuat puding karamel
BAHAN-BAHAN:

7 biji telur gred A1 tin susu cair125ml air1 sudu teh esen vanila2 sudu makan tepung kastad (dibancuh dengan di atas)120gm gula pasir

Bahan Karamel:



200gm gula pasir
CARA MEMASAK:
 
 Pukul telur dan gula pasir hingga sebati.
 Kemudian masukkan susu cair, air, esen vanila dan juga bancuhan tepung kastad. Kacau rata dan ketepikan.
Kacau bahan karamel di dalam kuali hingga cair dan terus tuangkan ke dalam loyang yang telah tersedia di atas kukusan.
Tuangkan bancuhan terdahulu ke dalam loyang berisi karamel.
Biarkan kukus selama 40 minit.



p/s: Pastikan karamel tidak dibiarkan lama selepas dicairkan kerana akan terus mengeras. Selepas dicairkan terus sahaja dituang ke dalam kukusan.

15 ulasan:

  1. Klu bln posa..byk jual kat bazar ramadhan puding karamel ni..sdap2 :D

    BalasPadam
  2. akak hantar pinggan kat yana boleh? *_^

    BalasPadam
  3. Ni yang tak boleh tahan ni. Sedap ni...hingga menjilat jari.

    BalasPadam
  4. @adrianna syaz ha-a betul tue,,yana suka bli puding nieyh time ramadhan senang nk jumpa,,ramai yg jual

    BalasPadam
  5. feberet ni! tq sbb kongsi recipe!

    Jemput baca latest post saya - Monthly Favorites | June 2013

    BalasPadam
  6. akak tak pernah makan puding ni..tingin nak buat..tapi takut tak jadi je..hehe

    BalasPadam
  7. @Mimie Najib
    ya sama.. teringin nak buat. tapi takot x jdi

    BalasPadam
  8. sedappnya... jaa pun dah lama x buat menda ni... seriyes terliur bila tgk...

    BalasPadam
  9. Waaa sedapnye ! Selalunye time bulan puasa mesti beli ni :D

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NEWS !