Jumaat, 28 Jun 2013

RESEPI SINGAPORE PAI @ PAI TEE

resepi,resepi pai tee,resepi singapore pai,cara membuat kulit pai tee,cara membuat inti pai tee




BAHAN-BAHAN

kulit pai 


1/2 cawan tepung beras
125ml air
2 sudu besar telur ( lebih kurang 1/2 biji)
1/2 sudu teh kapur makan
1/2 sudu teh garam
acuan pai

cara membuat kulit pai


satukan semua bahan-bahan tepung beras,air,kapur,telur dan garam.gaul sehingga sebati
panaskan minyak untuk merendamkan acuan pai
celupkan acuan pai dalam adunan kulit pai.jangan sampai penuh
masukkan ke dalam minyak panas,pastikan api sederhana
biarkan seketika sehingga kulit pai agak keras sedikit tolakkan keluar dari acuan
menggunakan garfu dan biarkan sehingga ia kekuningan



inti


1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
30 gram udang kering (ditumbuk halus)
1/2 sudu teh garam
1 batang lobak ( diparut )
1 biji sengkuang (diparut)
1 batang timun (diparut)
1/4 kacang tanah (dibakar)
sos pencicah



cara membuat inti


tumis bawang putih dan bawang besar.biarkan sehingga garing dan masukkan udang kering dan tutup api..

masukkan bahan yang di parut ke dalam tumisan bawang dan udang ,pastikan api  sudah 
ditutup  dan gaul bahan tersebut biar sama rata

 letakkan inti dalam kulit pie dan taburkan sedikit kacang tanah ..dan tuangkan sos pencicah di atasnya.....


selamat mencuba

8 ulasan:

  1. Menarik kali je resepi kita dik..hihi...
    cik akak tak penah makan lagi nie..hihi

    BalasPadam
  2. Macam kuih popia eh..tapi dlm bekas..hehe..

    BalasPadam
  3. @adrianna syaz yupz lebih kurang sama jew,,tpi kuih nieyh xgulung

    BalasPadam
  4. kalau terlebih minyk rasa lain pulak. hehe *masa masak kulit dia.

    BalasPadam
  5. Pai Tee ni favourite akak Yana... dulu pun pernah share resipi ni..he he he...

    BalasPadam
  6. Menarik nii . . Rsa lapar lak bila tengok :D . . pandai yana buat . .

    BalasPadam
  7. Menarik nii . . Rsa lapar lak bila tengok :D . . pandai yana buat . .

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NEWS !