Jumaat, 24 Mei 2013

sinopsis novel : ku tak rindu



Zafia- Gadis yang kecewa sbb kekasihnya, Shahril berkahwin dgn pilihan keluarga. Lebih menyedihkan sbb Shahril kahwin dgn Sofiah, kaki buli yg selalu buli Zafia sejak sekolah lagi. Zafia bercadang nak halang perkahwinan Shahril & Sofiah tp tak sempat n dia nmpk Shahril tersenyum bahagia. Jadi, dia daftar kt Agensi Mencari Jodoh di Kuala Lumpur utk cari pasangan supaya Shahril jeles.

Aezwan- Lelaki yg kecewa dgn perempuan kerana ditipu kekasih, Fasya dan ditinggalkan oleh ibu kandung, Datin Nurbaiyah di rumah anak yatim. Fasya da kikis duit Aezwan RM300 ribu n melarikan diri. Aezwan terpaksa menutup sementara perniagaan sbb duit pusingan modal da takde. Dlm diam, kwn baiknya, Nick telah mendaftar nama Aezwan di Agensi Mencari Jodoh supaya Aezwan boleh melupakan Fasya. 

Bermula dari situ la, Aezwan dan Zafia dipertemukan dan berkenalan. Pelbagai adegan lucu yg berlaku spnjg perkenalan mereka. Tp sebelum dorg “dating”, dorg da pernah berjumpa dua kali tp kdua2 pertemuan tak mencatat kenangan manis utk dorg. Disebabkan perjanjian dgn Agensi Mencari Jodoh, mereka terpaksa berkahwin. Klu tak, mereka perlu bayar ganti rugi dua kali ganda dari yuran pndaftaran. So, dorg pun kahwin. Starting kahwin, Aezwan da syg kt Zafia Cuma Zafia still x boleh lupakan Shahril. Mcm2 yg berlaku pd awal perkahwinan dorg sbb perangai dorg sgt kontra. Aezwan sorg yg rajin, tp Zafia sorg yg mls. Zafia rimas sbb dia rse diri dia dikongkong. 

Rumahtangga dorg jgak diganggu Shahril. Shahril da perdayakan Zafia supaya mintak cerai kt Aezwan. Smpai 1 part tu, Shahril ditembak sbb nk slmtkan Zafia. So, Zafia makin serba salah n amek kputusan mntk cerai sbb nk balik pd Shahril. Aezwan terlalu kecewa n cdg utk berbaik ngn mak kandung dia n ke luar Negara. Bila Shahril sedar dari koma, dia mengaku yg dia tipu Zafia. Zafia x pk pnjg dah, trus dia tinggalkan Shahril. Lpas tu, Shahril meninggal dunia. Zafia nk kejar Aezwan tp x sempat. Kt KLIA, Zafia pengsan n bila sedar, dia berkenalan plak ngn Dr. Shahril yg jatuh cinta kt dia. Tp Zafia x bole trima sbb dia masih setia tggu suami dia pulang. Tmbhn plak, dia disahkan mengandung. So, dia kuat jalani hidup n bekerja utk kumpul duit utk g ke luar Negara cari suami dia. 

Selama 5 tahun, Zafia sabar n setia tggu suami dia. Pelbagai perkara n dugaan yg menimpa Zafia spnjg 5 tahun menunggu kepulangan suami dia. Selepas 5 tahun, bila jumpa semula, dia diceraikan kerana fitnah. Bila kebenaran terbongkar, Zafia da tawar hati nk terima Aezwan semula. 1tahun lebih kemudian, Zafia bangkit n brubah utk melupakn masa lampau yg perit. Pelbagai cara yg dilakukan Aezwan utk memikat semula Zafia. Dapatkah Aezwan memikat semula hati Zafia? Apa pula yg terjadi pd Dr Shahril? Apa sebenarnya yg terjadi pd Zafia selama 5 tahun menunggu kepulagan Aezwan? Apakah bentuk fitnah yg menjadi penyebab perceraian mereka? Klu nk tau, kenalah beli n baca novel Kata Tak Rindu.

Novel Kata Tak Rindu nie best (among the best by Siti Nur Dhuha). Sbb novel nie ade gabungan pelbagai elemen sedih, gembira, lawak, n mcm2 lg. pelbagai konflik yg ditimbulkan penulis n jln cerita disusun dgn baik smpai kita rasa xnk tinggalkan walau sehelai pun. Pd sy, crita nie ade 2 part-sedih n kelakar. Part awl n akhir crita, trdpt part2 lucu. Cthnya, part awl tu, mse Zafia n Aezwan mula berkenalan. Part akhir pn klakar, lebih2 lg mse Aezwan nk pikat semula Zafia. Pertengahan cerita plak, kbykannya sedih sbb mnceritakan Zafia mghadapi plbagai dugaan smasa mnunggu Aezwan dgn dibantu oleh Shahril. So kesimpulannya 3.5* utk novel nie…

2 ulasan:

  1. assalamualaikum,

    bunda singgah jalan2 kat sini..

    BalasPadam
  2. wahh cm best cerita ini... dah keluar ke ??

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NEWS !